Filippa är ledsen

Stackars Filippa, varför ska just hon drabbas, som är så ung?

För att citera Filippa: "För att vara riktigt ärlig så vet jag knappt vad facket är. [...] I höst hoppas jag på att få börja plugga i Uppsala för att bygga vidare på mina gymnasiebetyg för att kvalificera mig för fortsatt utbildning inom reklam och marknadsföring. Då hoppas jag att jag har en underbar sommar med ett fantastiskt sommarjobb i bagaget."

Så hon bör väl inte bry sig om arbetares villkor? Vilket ansvar har egentligen människan för sin nästa? Liberalismens svar är väl som alltid att: du behöver inte bry dig om någon annan om du inte vill. Det är inte etiskt, och det är inte att inse våra ömsesidiga beroendeförhållanden.

För en stor del av befolkningen så är livet som arbetare inte bara ett tillfälligt sommarjobb innan nästa steg i karriären. Men denna tråkiga outbildade massas intressen kan Filippa glatt skita i, för hon har ju lite viktigare saker för sig än så. Hon vill ju "börja bygga mitt CV och lägga grunden för framtiden". Hon vill ju bara jobba på Gröna Lund en sommar, men hindras av arbetares organiserade kamp för bättre villkor för alla arbetare. Känner man inte för att fälla en tår över samhällets avgrundsdjupa orättvisor?

Jag lider också i solidaritet med svenska semesterfirare som hindras från sin rättmätiga sol-och-bad-semester av protester och upplopp i rödskjortornas Thailand.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0