Politiskt engagemang

...är inte svårt att uppbåda i dessa dagar när vi alla kan se med all önskvärd tydlighet vilka enorma samhällsproblem det finns i vårt land i dag som drabbar oss medborgare, problem som skapas av den ohejdade marknaden och bristen på effektiv samhällsstyrning.

Kaos i tågtrafiken
 - som vanligt. Vi som inte har råd att ta inrikesflyget är förstås vana vid ständiga förseningar och problem. Att dessa problem kan förklaras av att SJs uppdrag endast är att leverera ekonomisk vinst till ägaren (staten) och inte att ge alla medborgare god samhällsservice i form av billiga, fungerande tågförbindelser är vi också några som har insett vid det här laget. 

Tågmarknaden fungerar egentligen bara som den kan förväntas göra i en monopolsituation - priserna är höga och tillgängligheten låg. SJ gör bara det dom ska göra som ett statligt bolag, de uppfyller sitt uppdrag från staten att leverera ekonomisk vinst, oavsett om den vinsten uppnåtts genom höga biljettpriser, nedläggning av olönsamma linjer, bristfällig tågservice eller försämrat banunderhåll. Att tågtrafiken i landet skulle skötas bättre om den inte bedrevs som en privat monopolmarknad är självklart, och få andra länder har varit lika dumma som Sveriges liberala politiker att utsätta resenärerna för ett så oansvarigt experiment som avregleringen av tågmarknaden tydligt är.

Till och med en gammal moderat har insett att infrastrukturproblemen beror på den bristfälliga marknaden och han har kritiserat det offentligt. Regeringen byter givetvis ut honom mot någon som är lojal mot marknadsideologin och inte mot folket. På kravlistan för hans efterträdare nämns "politisk musikalitet", vad det betyder är svårt att klargöra men att det inbegriper en stor förmåga till s.k. "skitsnack" står nog klart för alla som följt tågmarknadens utveckling de senaste åren. Att snacka bort problemen har man ju från statens sida försökt flera gånger nu, konstigt nog så fortsätter tågkaoset, trots allt skitsnack som redan ödslats till marknadens försvar. Det är dags för återreglering, det är dags att riva upp bolagiseringen och slå ihop SJ, Green Cargo och Swedcarrier till ett statligt verk med ett enda uppdrag: att ge medborgarna bra och billiga tågresor i hela landet, inte att mjölka de försenade passagerarna på pengar för att finansiera moderat lågskattepolitik!

RSS 2.0